Rabu, 25 Mei 2011

Jangan Bersedih, Kerana Dunia Ini Tidak Mungkin Sepi Oleh Permusuhan
Dari Penulis
Shakespeare mengatakan:
'Jangan menyalahkan perapian terlalu panas kepada musuhmu, agar tidak membakar diriumu sendiri.'

Katakan kepada mata yang sering merasa penih,
bahawa mentari memiliki mata yang banyak,
yang dapat kau lihat saat ia terbit dan tenggelam,
dan kesihilah mata,
yang telah Allah redupkan sinarnya,
hingga tidak mampu menatap sinar mentari,

Ada orang pernah berkata kepada Salim Bin Abdullah Bin Umar, seorang alim yang berasal dari kalangan tabi'in: "Anda adalah seorang yang berperilaku buruk!" Salim pun menjawab: "Memang. hanya engkaulah yang tahu tentang aku!"

Seorang sasterawan Amerika mengatakan: "Mungkin saja tongkat dan batu itu akan mampu meremukan tulang-tulangku, namun kata-kata tidak akan mampu melukaiku."

Seseorang pernah berkata kepada Abu Bakar Radhiyallahu 'anhu: "Demi Allah, akan aku cerca anda dengan cercaan yang akan anda bawa sampai ke dalamkuburmu!" Abu Bakar Radhiyallahu'anhu menjawab balik: "Tidak, tetapi cercaanmu akan masuk bersamamu ke dalam kuburmu!"

Ada Seseorang berkata kepada Amru Bin Ash Radhiyallahu'anhu: "Aku akan berusaha memerangimu." Amru Radhiyallah'anhu menjawab: "Mulai sekarang engkau telah menjatuhkan dirimu dalam kesibukan yang sebenarnya."

Jenderal Elsenhower pernah menyataka: "Jangan biarkan diri kita menyia-nyiakan fikiran kita untuk orang-orang yang tidak kita cintai meski hanya sedetik!'

Seekor nyamuk berkata kepada pohon kurma: "Hati-hatilah kerana sesungguhnya saya akan terbang dan akan meninggalkanmu!"
Maka berkatalah phon kurma: 'Demi allah, saya tidak merasakan sesuatu saat anda hinggap padaku, lalu bagaimana aku akan merasakan sesuatu tatkala anda terbang!"

Confusius mengatakan:
"Orang yang marah akan selalu memenuhi dirinya dengan racun." 

Sesungguhnya syaitan itu mengalahkan hamba dalam tiga hal:
1. Ketika Marah
2. Ketika syahwatnya naik
3. ketika lalai

Tiada ulasan:

Catat Ulasan